• agylaci

REKLÁMOK ÉS A FOCI-EB

Már több mint egy hete elindult a foci-Eb, és máris rengeteg izgalmas dolog történt a reklámok szempontjából. Nézzük, mivel készültek eddig a hazai és nemzetközi márkák az Európa-bajnokságra.




Nem kellett sokáig várni arra, hogy a reklámok miatt is emlékezetes legyen a torna. Mindjárt a nyitómérkőzésen szembejött a nézőkkel egy szokatlan reklám egy aprócska autó formájában. A Volkswagen labdaszállító távirányítós mütyűrje nem aratott osztatlan sikert a szakmában, de az tény, hogy egy pillanat alatt bekerült a hírekbe. Érdekes, mert maga a labdacipelő járgány nem először lépett pályára, a VW évek óta használja ezt a kis figyelemfelkeltő trükköt (barátságos nemzetközi meccseken, a Nemzetek Ligája döntőjében), sőt, már a 2012-es londoni olimpián is egy kis Mini gyűjtötte a diszkoszokat, gerelyeket az atlétikai stadionban. Ez viszont nem zavarta a nézőket, az autó instant mémmé vált, volt aki Insigne (a legalacsonyabb olasz játékos) Über-fuvarjaként hivatkozott rá, mások abból csináltak viccet, hogy többet birtokolta a labdát mint a török válogatott.


Egy héttel később Ronaldo kólás akciója került be a hírekbe, miután látványosan tolta el magától a sajtótájékoztató előtt az odakészített kólásüvegeket. Izgalmas kérdés, hogy egy önkéntelen mozdulat volt-e a portugál sztár részéről vagy egy ügyesen kitalált húzás, ami a saját márkájának szólt. Tekintve, hogy CR néhány éve még büszkén pózolt az atlantai üdítőgyár reklámarcaként ez a verzió sem elképzelhetetlen. A Coca-Cola kis fejvakarás után az egyetlen jó megoldást választotta, és nem állt bele a dologba (annyit fűztek csak hozzá, hogy mindenki igya azt, amit szeret), az UEFA viszont épp tegnap szólította fel a játékosokat a szponzorok és szponzorszerződések megsértésének mellőzésére, amivel szokás szerint csak olajat, illetve kólát öntöttek a tűzre.


Persze nem csoda, hogy érzékenyen reagáltak, hiszen ezekből a szponzori szerződésekből irgalmatlan pénzek folynak be. A szokásos Coca-Cola mellett idén a Carlsberg helyébe lépő Heineken lett a fő sörös partner, de a Volkswagen, a FedEx, a Booking.com és a Quatar Airways is komoly pénzeket fizettek a támogatásért. Ami új, és ebben a mennyiségben szokatlan jelenség, a kínai cégek megjelenése. A Hisense, az Alipay, a Vivo és a TikTok is komoly láthatóságot vettek maguknak, meglepve ezzel a hirdetőket és a szurkolókat is. Utóbbi képviselőit talán jobban, pláne, amikor a stadionban kínai írásjelekkel megjelenített hirdetésekkel találkoznak. Ráció persze ebben is van, hiszen ilyen nézettséget összeurópai szinten kevés sportesemény tud produkálni, az Eb reklámszempontból talán még az olimpiánál is értékesebb. Külön érdekesség a TikTok szerepvállalása, ami magán a platformon belül is igyekszik kiaknázni a focilázat. A platform talán épp ezzel a húzással fogja tudni áttörni a hirdetők többségénél a lélektani gátat, és az Eb segítségével tör majd ki a fejekben még mindig a kis "táncikáló-éneklő-shuffledancező" social platformként élő skatulyából.


Ami a hazai felhozatalt illeti, sok márka készült a foci-eb-re hangolt megjelenésekkel. Ezek közül én most önkényesen inkább csak a meccsek között, az egyperces migránshíradó környezetében megjelenő szpotokra koncentrálnék a teljesség igénye nélkül. Számomra az egyik legérdekesebb, a Telenor által forgatott Soproni-reklám, amiben konkrétan el is hangzik a sörmárka szlogenje. Az OTP, az eMAG és a TippMix is hasonló, vignette felépítésű, érzelmes-érzelgős szurkolói szpotokkal készült. A Lidl és az ALDI egymástól gyakorlatilag megkülönbözhetetlen, a talán a kelleténél is diszkontabb érzetű termékfilmeket, a MédiaMarkt pedig a stockfilmes oldalak alsó polcáról válogatott, megjegyezhetetlen üzenetű filmet tett adásba. Még csak egy hét telt el, de a szpotok többsége már a kiégés jeleit mutatja. Remélem lesznek új filmek vagy új hirdetők, és nem csak a Fradi-játékosoktól övezett Anger Zsolt, egy forgó Mercédesz reflektorfényében szomorúan megvillanó tekintete marad nekünk a torna végéig.

0 comments

Recent Posts

See All