• agylaci

GYŐRFI PÁL MINT REKLÁMCELEB

Az, hogy ismert emberek ajánlanak a figyelmünkbe különféle termékeket és márkákat nem újkeletű jelenség. Sőt, nagyjából egyidős a reklámmal. A “híresemberek” szájából hihetőbben hangzik egy állítás, ha ők ajánlanak valamit, az hitelt, rangot kölcsönöz a kommunikációnak. Ha sikerül egy a márkához és az üzenethez illeszkedő, azt erősítő arcot találni, aki nem egy üres reklámhordozóként, amolyan luxus-szendvicsemberként viseli magán a márkát, hanem tényleg hozzáad valamit, akkor nincs is ezzel semmi baj.



Persze van egy másik típusa is ennek a szimbiózisnak. Amikor a hirdető csak a celeb homlokára akarja tetoválni a logóját, a reklámhordozó pedig érezhetően kelletlenül, feszengve adja összekuporgatott kis hitelességét a reklámszerepért cserébe. Meggyőződésem, hogy ez csak látszólag működő felállás, valójában mindkét félnek többet árt, mint használ. De miért is bonyolódtam bele ebbe a hosszú okfejtésbe? Mert ez jutott az eszembe Győrfi Pál legújabb reklámszerepléséről. Több okból is.


Kezdem azzal, hogy Győrfi Pál, mint az Országos Mentőszolgálat szóvivője és kommunikációs vezetője, maximális tiszteletet érdemel. Amit 2001-es kinevezése óta szakmailag letett az asztalra, az tényleg párját ritkítja. Ő az egyik leghitelesebb egészségügyi szakember az országban, ami nem csoda, hiszen mindig vigyázott arra, hogy ha meg is jelenik a médiában más szerepekben (volt ő műsorvezető, narrátor vagy celebvetélkedő játékosa is), ezzel inkább erősítse az elfogadottságát.


Az utóbbi időben azonban megváltozott valami. Mióta a pandémia elkezdődött, a kormányzati kommunikáció jó érzékkel csapott le rá, és adta neki a lakosságot felvilágosító kampányok főszerepét. Jó döntés volt, az ő hitelessége súlyt adott a szájából elhangzó információknak, kéréseknek és figyelmeztetéseknek

Az állami kommunikációnak köszönhetően konkrétan a csapból is ő folyik hónapok óta, és minél többet szerepel a társadalmi célú reklámblokkban, a Tik-Tokon vagy a kísérő műsorokban, annál jobban nő az ismertsége. Márpedig tudjuk, hogy az ismertség celebként jól értékesíthető dolog.


Győrfi Pál is tudta ezt, aminek eredményeképpen ördögnórai-majkai elszántsággal vetette bele magát a reklámcelebek világába. Csakhogy Majka és Győrfi Pál között van egy hatalmas különbség. Mert ő nem pusztán egy médiaceleb, hanem egy országos, közfeladatot ellátó szervezet arca, személye az évek során összeforrt a mentőkkel. Márpedig egy olyan köztisztviselőnek, aki egy állami szervezetet képvisel, aminek hitelessége elemi közérdek, tudnia kell válogatni a felkérések, megkeresések között. Fel kell tudni mérni azt, hogy aki az adott reklámot nézi, nem csupán a civilt látja majd benne, hanem az OMSZ és áttételesen a magyar egészségügy arcát is. Márpedig ez szerintem nem áruba bocsátható érték.


Egy köztisztviselő nem viselkedhet úgy, mintha a magánszekrorban dolgozna. Hogy miért? Mert ha Győrfi Pál a tévében futó két, oltásra buzdító reklám között egy egészségesnek beállított vitaminitalt reklámoz, azzal nemcsak a saját, hanem a pozíciójából fakadó hitelességét is árulja. Pláne, ha közben a Mol-nak is kampányol, ahol az országos felvilágosító kampánnyal párhuzamosan a cég által gyártott kézfertőtlenítő hatékonyságát és a benzinkutak biztonságosságát reklámozza. De a kedvencem azért mégis a tavaly nyári reklámszereplése, amikor a vírus első és második hulláma között az Aquaworld hullámmedencéjéből jelentkezett a családjával, hogy elmondja, milyen jó és biztonságos is több ezer emberrel összezárva pancsolni.


Győrfi Pál most éppen a DeLaVie és a Fizzy italok új márkanagykövetének szegődött, amely termékeket a sajtóközlemény szerint már évek óta ismeri és fogyasztja, ezért különösen örült a felkérésnek (gondolom, a többinek csak úgy simán örült). A Swiss Laboratory részéről érthető a szándék és az ötlet, de azt gondolom, egy ilyen pozícióban lévő embernek nem elegáns rá igent mondani.


Nem sajnálom tőle a pénzt, mindenki abból él, amiből tud, de talán lehetne egy kicsit szigorúbban és nagyobb felelősségtudattal válogatni a felkérések között.

Mert képzeljünk el egy alternatív világot, ahol Müller Cecíliát a Domaestos vagy a Regio játékbolt kampányában látjuk viszont, ahol akciós nyunyókát ajánl a kicsiknek, vagy a vele szomszédos operatív cserépből ismert Gál Kristófot, az ORFK szóvivőjét, amint a következő szpotban arról beszél, hogyan teszi a Pajzs gépjárművédelem önerőből lophatatlanná autóját. Esetleg a Katasztrófavédelem szóvivője is megjelenhet egy bank kampányában, lakásbiztosítást ajánlgtava az ügyfeleknek. Elég abszurd igaz? Szerintem csak pont annyira, amennyire a fenti, megvalósult esetek. Kérdés, hogy etikus-e, mindenesetre elegánsnak biztosan nem elegáns.


0 comments

Recent Posts

See All